Det är gästerna som gör festen. Det spelar ingen roll om det är tio eller hundra gäster, stämningen lyfter när nya och oväntade möten uppstår. Som arrangör eller värd bidrar du bara med förutsättningar, vilket i sin tur handlar om genomtänkt planering. Här är våra tips till hur du planerar en lyckad fest.
INBJUDAN
Oavsett om du skickar inbjudan via sms, Facebook eller vanlig post är informationen lika viktig. Ange datum, tid och plats. Om festen har ett tema, matcha det med inbjudan eller ange klädkod. Serveras middag eller tilltugg? Glöm inte att lägga till OSA så att gästerna vet när de ska svara på din inbjudan.
TANKAR OM TEMAN
Ett tema kan ge festen en tydlig struktur som även underlättar för din planering. Låt temat spegla allt från din inbjudan till lokal, festmeny, dukning och musik. Ett genomtänkt tema är uppskattat och skapar stämning. Tänk på att välja ett tema som varken är för svårt eller för dyrt för gästerna att leva upp till.
FESTLOKALEN
Välj en lokal som du trivs i och som matchar antalet gäster. Välj hellre en festlokal som blir trång i stället för en ekande stor och ödslig lokal. Stämmer den med festtemat? Finns det ett dansgolv eller en yta med plats för dans? Är det enkelt att ta sig dit, finns det parkeringsmöjligheter mm. Boka ett besök och få en känsla för lokalen på plats.
MAT OCH DRYCK
Vill du laga maten själv, beställa catering eller välja en av festlokalens menyförslag? Oavsett om det blir buffé eller middag vid ett dukat bord så är måltiden ett av festens viktigaste inslag. Placera gärna små innehållslappar framför rätterna på buffén så att det blir tydligt vad rätterna innehåller. Erbjud gärna fler alkoholfria alternativ än vatten och läsk.
BORDSPLACERING
Ge gästerna en chans att lära känna varandra genom bordplacering. Annars finns risken att de som redan känner varandra vid samma bord. När borden plockas bort är lekar ett enkelt sätt att få gästerna lära känna varandra.
DEKORATIONER
Vackra blommor och ljus skapar fin stämning. Om festen är en födelsedag eller ett jubileum där gästerna har med sig blommor, ska de gärna placeras så att de syns. Förbered extra vaser redan innan festen för att underlätta. Se även till att det finns en brandsläckare till hands om olyckan är framme.
MUSIK
Välj musik som de flesta känner igen och vill dansa till. Gör din egen spellista eller välj en färdig från t.ex. Spotify. Det finns många spellistor som fungerar till specifika teman, exempelvis musiklistor från 50-, 60- och 70-talet.
GLÖM INTE BORT DIG SJÄLV
Att känns stress inför festen är helt okej, men att stå i duschen när gästerna anländer är mindre kul. Planera, förbered och dubbelkolla i god tid så att det finns kvalitetstid över till dig. Ta det lugnt, varva ner och ladda inför en härlig fest.
GÄSTERNA KOMMER
Ta emot och hälsa gästerna välkomna. Presentera gäster som inte känner varandra och be gärna några av dina närmaste vänner att hålla ögonen öppna ifall någon är ensam och ser ut att ha tråkigt. Oavsett om du är arrangör, värd eller värdinna är det tillåtet att ha kul på festen!
HASHTAG
Bestäm en hashtag som gästerna kan använda när de lägger upp bilder på sociala medier. På så sätt kan ni samla alla minnen från kvällen på ett och samma ställe.